Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach wykryła, że gmina nie miała zawartej umowy bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która obejmowałaby obsługę bankową całego budżetu Gminy Herby, w tym wszystkich jej jednostek organizacyjnych.
Do dnia zakończenia kontroli zaniechano zawarcia umowy na bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która obejmowałaby obsługę bankową całego budżetu Gminy Herby, w tym wszystkich jej jednostek organizacyjnych na zasadach określonych w art. 264 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 z późn. zm.).
Bankowa obsługa budżetu Gminy Herby była realizowana przez Bank Spółdzielczy w Koszęcinie, w którego to prawa i obowiązki od dnia 5 lipca 2022 r. wszedł Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie.
Banki zapewniały obsługę budżetu Gminy Herby na podstawie odrębnych umów zawartych na czas nieokreślony przez:
- Wójta Gminy Herby w zakresie prowadzenia rachunku budżetu gminy i rachunków pomocniczych (umowy o prowadzenie rachunku rozliczeniowego w złotych „Tekst jednolity” z dnia 22 kwietnia 2010 r. (Załącznik Nr 1 do Aneksu z dnia 22 kwietnia 2010 r. do umowy rachunku bankowego w złotych z dnia 1 grudnia 1998 r.),
- Dyrektorów 5 jednostek organizacyjnych Gminy Herby (jednostek budżetowych): ZSP w Lisowie (umowa z dnia 1 września 2003 r. oraz umowy z dnia: 4 lipca 2013 r. i 12 października 2016 r. (na świadczenie internetowych usług bankowych), ZSP w Herbach (umowa z dnia 3 września 2018 r.), ZSP w Olszynie (umowa z dnia 1 września 2003 r. oraz umowa z dnia 17 kwietnia 2020 r. na świadczenie internetowych usług bankowych), DPS w Herbach (umowa z dnia 12 stycznia 2015 r.), GOPS w Herbach (umowa z dnia 1 lipca 2004 r. wraz z aneksami: nr 1 z dnia 24 stycznia 2005 r., nr 2 z dnia 1 lipca 2006 r., nr 3 z dnia 12 czerwca 2015 r. oraz umowa z dnia 4 października 2016 r. o udostępnienie usługi korporacyjnej bankowości internetowej).
W swoich postanowieniach ww. umowa na obsługę bankową gminy nie obejmowała zasad obsługi bankowej jednostek organizacyjnych. Obsługę bankową tych jednostek realizował również ww. Bank na podstawie odrębnych umów zawartych przez Dyrektora każdej z tych jednostek. Należy zauważyć, że w zakresie ww. umów obowiązywały niejednolite zasady, dotyczące ponoszonych przez jednostki kosztów obsługi bankowej.
Zawarcie umowy ustalającej zasady wykonywania bankowej obsługi budżetu j.s.t., na podstawie art. 264 ust. 2, w związku z art. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, należało do Wójta Gminy Herby.
Wniosek nr 5
Podjąć działania celem zapewnianie realizacji obsługi bankowej budżetu Gminy Herby zgodnie z zasadami określonymi w art. 264 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm.).
PAWEŁ GĄSIORSKI