Osiem ofert wpłynęło w postępowaniu przetargowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w przetargu na zaprojektowanie obwodnicy Herbów i Blachowni. GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 3 720 300,03 zł. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner) o wartości 3 999 929,25 zł. Najdroższą ofertę wyceniono na ponad 6 mln zł.
Usługa ma zostać zrealizowana w terminie 39 miesięcy, na co składają się: 32 miesiące na wykonanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie potrzebnych decyzji administracyjnych, 7 miesięcy przewidziane jest dla realizacji obowiązków wynikających z procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych.
Podstawowym celem budowy obwodnicy miejscowości Blachownia i Herby jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, bowiem w ostatnich lata na tym odcinku dochodziło do licznych zdarzeń drogowych oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na drodze krajowej nr 46 od Lublińca do Częstochowy. Długość obwodnicy wyniesie ok. 10,8 km.
Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi w najbliższych tygodniach.
Przeprowadzenie procesu przygotowawczego dla tych inwestycji przewidziano w latach 2020-2024. Realizacja inwestycji, w systemie „Projektuj i buduj”, planowana jest w latach 2025-2028. /GDDKiA/